logo
07jun, 2017
0Kommentar

Do’s and don’ts på de sociale medier

Do’s and don’ts på de sociale medier

Når du er en ny virksomhed på de sociale medier kan det være svært at finde ud af hvad du skal gøre og hvad du skal undgå.

Jeg vil på ingen måde kalde mig selv en ekspert i de forskellige områder der ligger til brugen af de sociale medier, men jeg vil dog påstå at jeg har fået fat i nogle af de forskellige aspekter af det, efter at have brugt dem i nogle år som privat bruger.

Der er selvfølgelig stor forskel på at bruge de sociale medier som privat og som virksomhed, men det ligger heldigvis ikke alt for langt fra hinanden.

Her er nogle få Do’s and Don’ts der kan hjælpe dig med at komme igang:

Do:

Planlæg en strategi:

Hvad er det du gerne vil opnå med det sociale medie du har valgt?

Hvad er det for et publikum du gerne vil nå ud til?

Det er bare nogle få af de spørgsmål du skal stille dig selv før du går i gang. Det værste du kan gøre er bare at springe ud i det. Uden struktur er det meget svært at opnå de mål du have håbet for dine sociale medier. Ved at have et overblik over dine mål, har du større chance for success.

 

Vælg de medier du bruger med omhu:

At ville bruge de sociale medier er en god idé, men du skal være opmærksom på du bruger dem der passer bedst til dig. Hvis du lejer landbrugsmaskiner ud, så er sociale medier som Instagram eksempelvis ikke hvor du bør ligge dine primære ressourcer. Er du dog fotograf men du ikke er på Instagram, så udelukker du dig selv fra en super mulighed for at blive lagt mærke til.

 

Opdatere og post ofte:

Det er vigtigt for folk der følger dig at de kan se der er en form for aktivitet der kommer fra dig. Hvis du kun lægger noget online hver 3 uge, og aldrig svare på en eneste kommentar, er det med til at gøre at folk ikke opdager dig, at de ikke lægger mærke til dig. Så sørg for at komme du til folk med nyt hele tiden.

 

Hav personlighed:

Der er ingen der har lyst til at følge en robot. Er du for upersonlig, er det svære for folk at relatere til. Det er ligesom hvis du læser en bog, og hovedpersonen er nogen du slet ikke kan forholde dig til. Det gør det meget sværere for dig at afslutte bogen, fordi der er ingenting at forholde sig til. Ingen form for genkendelighed. Derfor er det yderst vigtigt at have bare den mindste snert af menneskelighed til stede når du poster.

 

Sig tak hvor det er passende:

Har du lige færdiglavet et produkt til en kunde, er det aldrig en dårlig ide at takke dem offentligt for samarbejdet og ønske dem held og lykke fremover. De gør at alle sider med en god smag i munden når at samarbejdet er færdigt. Det gør også at der er større chance for at din kunde vil forslå dig til andre folk. Dog skal du ikke takke alt og alle hele tiden, det for det til at ligne at du prøver for hårdt på en dårlig måde.

 

Don’ts

Spild ikke tid på at gøre alle glade og tilfredse:

At gøre alle glade og tilfredse er en umulighed, og at prøve på det er spild af tid.

Det vigtigste du kan gøre er at komme ud til den målgruppe du gerne vil nå og ikke mere end det. Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Det er ikke alle der vil finde det interessant at følge en der laver hjemmesider, eller en som sælger hårprodukter, og det er helt okay. Det vigtigste er bare at du får udtrykket dig, og dit produkt og så vil folk der er interesseret i dit produkt ligeså stille komme til dig.

 

Slet ikke negative kommentarer:

Vi ved alle at der ikke er noget værre end at modtage et negativt anmeldelse, og man kan føle sig fristet til at slette noget bevis på det nogensinde har eksisteret, men det må du ikke gøre.

I stedet for at slette anmeldelsen/klagen, så kom op med en løsning på problemet.

Hvis nogen skriver de er utilfredse på et ’public post’ så svar dem tilbage derpå, med en løsning på problemet. På den måde kan fremtidige kunder se at du er villig til at strække dig tynd for at løse et problem i stedet for at lade som om du er perfekt. Igen en måde at sørge for at du har det menneskelige aspekt med.

 

Spam ikke:

Folk der følger dig vil højst sandsynligt følge dig fra en privat konto, det vil sige de ikke har noget imod at lukke dig ind på deres private område, derfor er det vigtigt du ikke misbruger det.

At poste noget hele tiden gør at potentiale kunder føler du presser dig på, og det gør at de bakker ud. At pose lidt engang i mellem er bedre, på den måde husker de dig på en god måde.

 

Hav ikke upassende sprogbrug:

Med mindre du er rapper og du bander for at tjene penge, så hav dit sprog i tjek. Det ser ikke professionelt ud hvis du bander og svovler i dine posts. Hav derfor altid et rent, pænt og professionelt sprogbrug.

 

Undervurdere ikke at læse korrektur:

Vi er alle menneske, og vi laver alle fejl, desværre findes der mange ”Gramma Nazi’s” som de kalder sig selv, på sociale netværker. De kan få dig til at se svag eller uprofessionel ud, derfor skal du altid sørge for at tjekke dine post rigtig godt igennem før du poster dem. En god måde at tjekke en længere tekst på er at smide den ind på google translate, og få den til at læse det højt for dig. På den måde høre du fejlene og kan rette dem.

 

Dette er nogle generelle idéer/fakta fra nettet, og personlige holdninger til hvad jeg synes fungere på de sociale medier. Har du yderligere spørgsmål skal du være velkommen til at spørge i kommentaren.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.